maanantai 19. joulukuuta 2016

REISSUPÄIVÄKIRJA: ANDEILLA

sunnuntai 6. marraskuuta 2016

Ensivaikutelma Cuscosta oli, noh, pelotti että joudutaan nukkumaan kirjaimellisesti slummissa. Ennen varsinaista kaupunkia oli pitkälti aluetta, joka vaikutti suomalaiseen tasoon tottuneen silmään todella köyhältä. Kaupinki oli ensivaikutelmalta ihan ok, siinä edustalla kun hetki pyörittiin nettiä etsien. Samalla käytiin varaamassa reissu Machu Picchulle ennen kuin viitottiin taksi ja jatkettiin hostellille. Saatiin huima 10% alennus Intro Hostels Cuscosta sillä olin laittanut heille viestiä etukäteen ja kertonut meidän yöpyneen aikaisemmi heidän "sisarhostellissa" Limassa.

Itse pidin kovasti tästä hostellista, jossa oli sisäpiha/avoin terassi/ulkoilma aula. Todella mukava ja viihtyisä! Pelkäsin aluksi jäätyväni yöllä, kun huoneiden seinät ja ikkunat eivät kauhean paksut olleet. Ihan turha pelko! Yöllä tuli pikemmin kuuma. Itse yöunet jäi huonoiksi ja tuli vain pyörittyä sängyssä.

Aamulla herättiin varhain ja kiiruhdettiin etukäteen aamupalalle kun taksin olisi pitänyt olla hakemassa 7:30. Noh ei ollut! Vihdoin kun kyytiin päästiin kierreltiin vielä hetki Cuscoa ja lähdettiin kohti Machu Picchua. Tie Andien keskellä oli suoraan sanottuna kamala. Se mutkitteli, nousi ylös ja laski alas joten suoraa pätkää ei pahemmin ollut. Korkeuserot olivat sitä luokkaa että korvat meni todella helposti lukkoon. Kaiken kukkuraksi meidän kuski teki kaikkea muuta kuin ajoi rauhallisesti ja liikennesääntöjen mukaisesti. Ohituksia tehtiin ihan ihmeellisissä kohdissa, mutkiin ei pahemmin hidasteltu eikä nopeusrajoituksista välitetty. Useaan otteeseen ollaan menty mutkaa kohti 30km/h alueella yli 80km/h. Täältä jos selviän hengissä takaisin lupaan olla ottamatta ylimääräisiä riskejä seuraavaan kuukauteen (tai loppuvuoteen) ! Pelottavammaksi matkasta teki se, että tien pientareilla oli paljon ristejä sekä kukkia. Täällä puolella maapalloa on tapana laittaa tuollainen muistomerkki liikenteessä menehtyneelle. Muutamassa kohdassa noin 200m matkalla oli kolme tuollaista merkkiä. En halua edes tietää kuinka moni noistakin on ajanut ulos tieltä hieman isompaan pudotukseen...

Perillä meille tarjottiin heti kolmen ruokalajin lounas. Tämän jälkeen aloitettiin junanrataa pitkin kävely kohti Aquas Calientesia. Matkaan kului yli 2 tuntia ja kilometrejä taisi tulla ainakin kymmenen. Mutta ne maisemat oli vain niin upeat! Osasta matkaa tuntui kuin oltaisiin oltu sademetsässä.

Tänään yövytään hostelli Ollantayssa. Aamulla pitäisi olla nousemassa kohti Machu Picchua klo 4:30... Saa nähdä kuinka heti aamusta jaksaa lähteä kiipeilemään.

VINKKI 1 Yöpyminen on jo lähtökohtaisesti todella halpaa, jonka lisäksi hostellit tarjoavat monesti saman ketjun sisällä alennuksia kun on aikaisemmin yöpynyt heillä, kannattaa selvitellä! Taidettiin itse maksaa reissun aikana enimmillään yöstä 10 dollaria johon kuului aamiainen. Vastaavasti halvimmillaan ollaan päästy noin 5 dollariin, joka vielä sisälsi aamupalan!

VINKKI 2 Täällä ihmiset eivät tunne käsitystä olla ajoissa. Kaikki on myöhässä vähintään sen 10 minuuttia, parhaimmillaan jopa pari tuntia. Yritä olla hermostumatta!