maanantai 12. joulukuuta 2016

REISSUPÄIVÄKIRJA: ALOITUS

Reissusta on ehtinyt vierähtää jo vähän aikaa, joten voiko olla mitään parempaa kuin palata tuonne lämpöön ja reissufiilikseen kuvien merkissä. Tällä kertaa reissukaveri oli astetta fiksumpi, kun heti ensimmäisinä päivinä tuumasi reissupäiväkirjan olevan hyvä idea. Tuumasta toimeen ja seuraavassa hetkessä oltiinkin kaupassa vihko-ostoksilla. Koko kuukauden reissu tulee näkyviin tänne kuvien kera, joten useampi osa aurinkoa sekä kommelluksia tiedossa! Kaikki reissutarinat kokoan "reissupäiväkirja" tagin alle, joten tarinan kulkua on helppo seurata vaikkei muuten blogia lukisikaan. Tervetuloa seuraamaan!

lauantai 5. marraskuuta 2016

Kolmatta kertaa aurinko nousee täällä Perussa reissun aikana. Paljon on ehditty jo näkemään parin päivän aikana, joten en voi edes kuvitella miten paljon asioita on vielä näkemättä. Vaikka kuukausi poissa kotoa tuntuu pitkältä ja ikävä painaa ehkä hitusen jo nyt, tämä kuukausi tulee menemään varmaan aivan järjettömällä vauhdilla.

Lähdettiin reissun päälle aamuyöstä 2. marraskuuta. Muutamaan kertaan on saanut jännittää milloin matkalaukkujen ja milloin koneeseen ehtimisen vuoksi. Heti meidän ensimmäisellä välietapilla Heathrowin lentokentällä Lontoossa aloitettiin tämä töpeksiminen. Meillä oli lento Miamiin, josta vaihdettiin konetta ja lennettiin Limaan. Joskus aikaa sitten olin pohtinut näitä Amerikan lentoja, että pitikös jotain näitä matkustusasiakirjoja olla tehtynä vaikka kyseessä olisi vain välilasku. Viisumia ei tarvittu joten unohdin murehtimisen. Lontoon päädyssä meitä ei tosiaan meinattu päästää koneeseen, sillä meillä ei ollut ESTAa tehtynä.. Tai itseasiassa itselläni oli voimassa oleva ESTA tammikuun Miamin reissun ansiosta, mutta kaverilla ei ollut. Pienehkön (heh) stressin puskiessa päälle alettiin täyttämään iPadila kaverille näitä sähköisiä asiakirjoja kun koneen lähtöön piti olla 15 minuuttia. Saatiin tehtyä ja ehdittiin koneeseen, joka sitten lähtikin myöhässä muista syistä johtuen. Mutta muistutus itselle: muista tehdä välilaskujakin varten ESTA !!!

Matkustamista tuli yhteensä noin kevyet 36 tuntia ennen kuin saavuttiin Liman keskustaan. En tiedä mihin keskustaan oikein saavuttiin, kun tämä on niin kaukana sellaisesta keskustasta mihin itse on tottunut. Ei varsinaisia kauppoja, kahviloita tai pankkeja yhtään missään. Pari tuntia pyörittiin rinkkojen kanssa ennen kuin päätettiin pysähtyä aamupalalle, oltiinhan saavuttu Limaan noin kuudelta aamulla paikallista aikaa. Hieman katseltiin ja pohdittiin paikkaa, kunnes päädyttiin menemään vaan jostain ovesta sisään ja tilattiin jotain. Saatiin heti aamupalaseuraa, kun eräs paikallinen mies päätti lyöttäytyä meidän seuraan bongattuaan meidät kadulta.

Aamupalan jälkeen löydettiin vihdoin perille 1900 Backpackers hostelliin, jossa päätettiin yöpyä ensimmäinen yö. Rinkat saatiin jättää varastoon, mutta huonetta jouduttiin odottelemaan parisen tuntia. Lähdettiin siis kiertämään kaupunkia ilman ylimääräistä painoa selässä. Käytiin pyörähtämässä aivan sattumalta paikallisessa ostoskeskuksessa. Ensimmäisenä päivänä kun ei kauheasti tee mieli rinkkaa täyttää ylimääräisellä, jatkettiin matkaa melkoisen äkkiä. Otettiin taksi ja lähdettiin turistien suosimaan Mirafloresiin.

Pakko myöntää, että tuo Miraflores vaikutti heti paljon enemmän keskustalta. Kuppiloita oli oikeastaan joka nurkan takana. Kierrettiin päämäärättömästi eteenpäin niin päädyttiin jälleen ostoskeskukseen aivan meren äärelle. Näkymät oli melko upeat, kun kauppakeskuksen terassilta oli useamman kymmenen metrin pudotus, jonka jälkeen alkoi ranta. Ja pakkohan tuonne rannalle oli päästä! Lähdettiinkin hiljalleen laskeutumaan, mutta käytiin vielä ensin katsomassa Rakkauden puisto.

Ranta oli täynnä surffareita , sillä olihan se aallokko melkoisen upea. Uimaan ei kuitenkaan tehnyt mieli kun tuuli melko kylmästi. Perussahan nyt vasta on kevät alkamassa. Lisäksi ranta oli pelkkää kiveä ja ilmeisesti rannalla olevat piikkikasat olivat merisiilejä, joten jätettiin uiminen suosiolla toiselle kerralle.

Seuraavana aamuna heräiltiin 10 tunnin yöunien jälkeen aamupalalle ja uuteen päivään. Ainoastaan Miami-Lima välin lennoilla sain edes hetken nukuttua, kun taas nämä muut välit mentiin hereillä. Univelkaa oli ehtinyt kertyä siis ihan kivasti. Hieman mieltä varjosti myös paluulentojen peruutus, joka saatiin itse tietää alta 12 tuntia ennen reissuun lähtöä. Loppujen lopuksi saatiin paremmat paluulennot, mutta hieman hermostuttaa Lontoossa edessä oleva lentokentän vaihto. Saa nähdä miten käy!

Aamupalan jälkeen alettiin pohtimaan seuraavaa etappia ja varattiin samalle päivälle bussiliput Cuscoon. Eipä päivällä ehtinyt oikein muuta kuin etsiä bussiterminaali, käydä syömässä ja ostamassa eväät kevyelle 22 tunnin bussimatkalle. Tällä hetkellä istutaan siis bussissa aamuauringon pilkottaessa Andien lomasta. Ei näitä maisemia voi oikein edes sanoin kuvailla, todella upeat! Tie on jyrkkä ja mutkaisa, mutta onneksi hyvässä kunnossa. Välillä kyllä hallottaa kun katsoo bussin reittiä. Metrin päässä tiestä lähtee parin kilometrin pudotus, tai ainakin siltä se näyttää! Matkalla on näkynyt isoja laumoja alpakoita, jäätyneitä järviä sekä kaktuksia, eli ilmasto vaihtelee paljon.

Vielä on tunteja istuttavana...

VINKKI Perussa reissatessa kannattaa käyttää Busportalia matkojen etsimiseen. Todella kätevä ja täältä pystyy myös matkaliput ostamaan itse. Sivusto on luotettava, mutta korttimaksuista perittiin muistaakseeni 6% lisämaksu. Ja turistina et pysty muutoin maksamaan. Välimatkat ovat helposti pitkiä, mutta täällä kulkeminen on melkein ilmaista. Tuo meidän 22 tunnin bussimatka Limasta Cuscoon tuli maksamaan noin 25 dollaria.

1. Vau mitkä maisemat! :D En malta oottaa seuraavaa osaa!

1. Mukava kuulla että kiinnostusta tälle "sarjalle" on! Veikkaan että muutaman osan jälkeen päästään vasta kunnolla maisemakuvien makuun ;)

2. Oikeastaan Limassa ei oo yhtä ainoaa keskustaa. Toi missä eka olitte on vanha kaupunki ja vanha keskusta :) sittemmin joka kaupunginosalla on vähän kun oma keskustansa :D Innolla odotan muita osia! Oonki halunnu kuulla paremmin teidän reissusta :)

1. Tajuttiin tämä oikeastaan vasta ihan loppureissusta kun vietettiin 5 päivää Limassa. Tuo vanha kaupunki oli kyllä tosi kaunis :) Mukava kuulla että lukijoita tälle löytyy!